U n Uols

Tuesday, November 29, 2011

Anggunkah Aku Bab 1

Memasuki stesen minyak. Terus meluncur ke laluan pam yang tersusun. Tanpa diduga sebuah kereta dari arah bertentangan turut memasuki laluan yang sama untuk ke petak pam yang ditujuinya. Hampir sahaja berlaku pertembungan. “POm!! Pin!!  Hon dibunyikan bertalu-talu oleh penumpang yang berada di tempat duduk sebelah memandu. Kereta berwarna biru yang yang elok merebut pam yang sama dinaiki dua orang lelaki.  Lagak dan gaya tak ubah seperti samseng kampung pisang dalam filem P. Ramlee. Nak pergi berfoya-foyalah tu. Malam-malam minggu ni tak ada kerja lain. Menyemakkan jalan-jalan raya sahaja!
Lelaki yang duduk di sebelah penumpang kelihatan keluar dari perut kereta selepas kereta diundurkan ke belakang. Melulu ke arah kereta yang dipandu Anggun. Bengang sahaja wajah yang terpamer.  Apalah angkuh sangat penumpang kereta ni.. pemandu relaks je, dia pula yang lebih. Anggun menguman.
Cermin kereta Anggun diketuk bertalu-talu. Tindakan kurang sopan penumpang tersebut buat Anggun turut sama angin satu badan. Pintu kereta terus dibuka. Ikut-ikut cermin tak mainlah. Kalau nak bertekad biar secara berdepan.  Baru sama-sama puas hati.
Lelaki dari kereta biru terpegun sebentar. Terkedu kerana yang keluar dari perut kereta rupanya perempuan cantik. 
“Hello…” Anggun mencekak pinggang. Sebelah tangan digoyangkan  di hadapan muka lelaki tersebut.  Tadi marah, sekarang berangan pula?
Hampir terlupa dengan kemarahan yang membuak-buak. Alpa. “Buta ke? Masuk ikut lorong sana. Lorong sini untuk keluar!” Terus disembur penumpang kereta biru.
“Alah tak jadi hal. Macam tu pun nak marah?  Cakap elok-elok tak boleh?  Budi bahasa budaya kita.”  Budi bahasa budaya kita.  Pandailah dia bercakap…
“Dahlah. Kau ni….hal kecil je.” Sampuk lelaki yang memandu. Lelaki yang ditegur memandangnya tidak puas hati. Alah kawan dia ni, relaks sudah.  Tak payah sentap sangat. Hati kecil macam perempuan!
“Dia…”
“Kita kira selesai setakat ni je. Tak sempat langgar pun.”
See.  Tuan punya kereta tak cakap apa. Awak melebih kenapa?” Dengan wajah tanpa senyuman memandang tajam lelaki tersebut.
“Itu dia punya hal!  Hal ni kita dua orang tetap kena selesaikan…”
“Hal apanya? Bukan ada kes! Tak sempat kena pun…” 
“Dahlah!” Lelaki yang memandu cuba meleraikan.
Memandang kawannya yang ikut campur. Berdiri ditengah-tengah antara dia dan perempuan yang berbuat salah. 
“Kali ni awak lepas!” Kembali bergerak ke keretanya.
Anggun mencebik. Siap bagi amaran pula. Ingat dia takut? Lelaki memang suka membuli! Ingat dah hebat sangat dengan badan macam tu?!  Saja nak tunjuk gagah depan perempuan. Dalam hati mengutuk tak henti..
Pintu kereta dikuak. Mencari-cari handbagnya. Melihat ke tempat duduk sebelah pemandu. Tiada. Di bahagian belakang juga tiada. Mencari-cari pula di bawah kerusi. Mengagau tangannya. Minyak kereta yang kering perlu segera diisi. Jaminan untuk dia sampai ke destinasi yang ditujui. Isyarat merah sudah menyala-nyala sejak dia keluar dari perkarangan rumah lagi. Diredah juga meneruskan pemanduan dek sakit hati untuk terus berada di rumah.
Handbag yang dicari tidak ditemui. Menepuk dahi sendiri. Dia tergesa-gesa keluar dari rumah sehingga terlupa handbag di tingkat atas. Telefon bimbit pula menjadi sasaran carian. Juga tiada! Takkanlah tertinggal juga? Cuba mengingati kali terakhir telefon itu digunakan. Di ruang tamu rumah. Diletakkan di atas meja kopi selepas bercakap dengan kawannya Ika. Sah! Memang dia terlupa nak masukkan telefon tu semula ke dalam poket jeansnya.
Mendengus. Sekali lagi seluruh kereta diselongkar. Mencari-cari not atau apa-apa kad yang mungkin tersesat keluar dari dompet. Sia-sia. Menyelak alas kaki. Apa yang ditemui hanya dua keping syiling lima sen! Satu lagi syiling lima sen ditemui dalam dashboard. Mengaru kepala. Syiling lima sen?  Nak guna telefon awam pun tak lepas! Situasinya ibarat sudah jatuh ditimpa tangga! Sudahlah jiwanya remuk dengan kejutan ‘hebat’ daripada Papa. Sekarang ini terlibat pula dengan masalah tidak diundang!
Dia tergesa-gesa keluar dari rumah gara-gara  kejutan dan ‘berita baik’. Diumumkan Papa di hadapan tetamu istimewa yang dijemput khas. Siapa lagi jika bukan mak cik dan pak cik serta sepupu kesayangannya. Pengumuman yang menjadi kejutan, tetapi kejutan tidak terjadi ke atas tetamu yang datang. Kejutan itu terarah sepenuhnya kepada dia sebagai penghuni rumah. Dia yang ditimpa kejutan terdiam tanpa suara beberapa ketika. Perasaan berbaur. Apa yang pasti hati dia sakit apabila Papa cuba bergurau. Kononnya dia diam sebab setuju. Bertambah-tambah sakit hati apabila berita yang disampaikan itu mendapat sokongan si tetamu. Bila dia buka mulut membantah, Papa pula balas, ‘dah setuju mana boleh tarik balik, karang buruk siku.’ Tak dapat tahan perasaan yang membahang, dia tinggalkan meja makan lalu keluar dari rumah. Buat dia lupa dengan barang-barang penting miliknya!
Beriya-iya Mak Teh mengingatkan supaya tidak ke mana-mana. Dia turutkan. Masanya dibazirkan  hanya untuk mendengar khabar ‘baik’ itu.
Dan kini, di sini dia tersadai. Di  hadapan pam minyak tanpa kawan dan wang! Apa aku nak buat ni? Ambil teksi terus ke rumah Ika, lepas tu minta Ika tolong bayarkan tambang? Tapi kawasan ni susah nak dapat teksi. Meliarkan mata ke sekeliling. Jari-jemari ligat mengetuk-ngetuk stereng kereta. Mata menangkap kelibat pemandu kereta biru yang sedang melangkah ke keretanya. Sedang bersembang dengan gembiranya di telefon. Menimbang-nimbang untuk meminta bantuan lelaki itu. Keputusan diambil. Tergesa-gesa dia menarik picu pintu. Bergegas merapati lelaki tersebut. Untuk meminta bantuan daripada lelaki yang seorang lagi dia tak sanggup! Macam bagus je…
“Encik…err….boleh saya minta tolong?”
Berdehem beberapa kali. “Nak minta tolong apa? Saya sedia memberi bantuan.” Bertanya ramah. Kolar bajunya dibetulkan.
“Boleh saya pinjam telefon? Telefon saya tertinggal.  Urgent sangat…” Ungkap Anggun lembut dalam usaha meraih simpati. Ego yang melangit terpaksa direndahkan.  Terpaksa juga meminta pertolongan.  Dah terdesak.  Kalau bukan kerana terdesak.  Sumpah dia takkan merendahkan diri sebegini.
Sengih lebar. Perempuan cantik minta tolong, tentu sahaja dia akan membantu dengan rela.  
“Apa yang urgent tu? Ada masalah ke?” Bertanya menunjukkan keprihatinannya. Kening dijungkit kepada kawan yang sedang mengisi minyak ke dalam tangki kereta mereka.
“Macam ni. Saya ada masalah. Handbag saya tertinggal kat rumah, termasuk dompet. Saya nak isi pun tak boleh, jadi saya nak minta tolong sikit…”
“Oh, handbag dan dompet tertinggal? Kesian…” Mengeleng kepala. Simpati benar lagaknya.
Anggun mengangguk. Mengiyakan.  
“Nak saya tolong apa-apa?”
“Ya, kalau boleh..”
“Apa? Kalau boleh tolong saya tolong..” Zakri sedia hulur bantuan berserta harapan tinggi mengunung  dapat berkenalan lebih lanjut dengan gadis cantik di hadapannya. Kalau Anggun ini penipu, maka tertipulah Zakri.
“Saya nak pinjam telefon sebab nak telefon kawan saya, nak minta tolong supaya dia datang ke sini...”

“Kenapa nak susahkan kawan awak tu. Sayakan ada, saya pun boleh tolong. Nah.” Hulur Zakri setelah mengeluarkan duit dari dompet. Kesian pula dia dengan perempuan cantik ni.
“Tak apa ke?” Teragak-agak untuk menerima. Boleh percaya ke lelaki ni. Baik ada makna tak?
            “Orang dah kasi tak nak pula. Kau simpan balik duit tu.  Dia nak merasa tidur kat stesen minyak ni kot.” Celah lelaki yang seorang lagi dengan senyum sinis.  
“Cik, lain kali kalau tak ada duit naik bas ke, LRT ke, murah sikit.” Sambungnya lagi belum puas mengenakan Anggun.
Menjeling tajam. Lelaki ni memang nak cari pasal! “Siapa kata tak nak?” Not lima puluh disambar. Nampak terdesak sangatkah dia? Menerima duit entah siapa-siapa.  Orang tak dikenali pula. Tapi nak buat macam mana, dia memang benar-benar terdesak! Silap hari bulan kata-kata lelaki itu jadi kenyataan kalau dia tak terima. Merasalah tidur di stesen minyak ni..
“Nanti saya bayar balik!” Janji Anggun.
“Jangan risau! Encik kasi nombor akaun atau nombor telefon, saya akan hubungi dan banyar balik. Saya orang yang boleh dipercayai.” Tambah dia.
“Eh…tak apa….saya ikhlas…”
“Betul?”
“Ikhlas dari hati yang suci…” Bermanis mulut dalam nada bergurau.
“Terima kasih ya! Saya bayar dulu….” Ucap Anggun. Lega. Terus berlalu ke kaunter bayaran sebelum lelaki itu sempat membalas. Taktik untuk mengelak daripada berkenalan lebih lanjut dengan lelaki tersebut. Memang dia orang yang tak mengenang budi!
“A…..wak…” Panggil Zakri dengan tangan yang separuh terangkat.
“Dah…..tak payah nak mengayat. Aku dah siap  isi, jom gerak.” Ajak lelaki yang menumpang kereta biru itu. Dia sudah berdiri berhampiran pintu sebelah pemandu. Mata sempat mencuri pandang Anggun yang masih berada d kaunter bayaran.
“Kau ni kacau daun je. Aku tak sempat berkenalan dengan dia lagilah. Rugi betul.” Bergerak ke bahagian pemandu.
“Ke kau pun nak merasa tidur dekat stesen minyak ni? Bukan main buat amal…”
Sengih. “Buat amal ni bagus. Esok-esok dapatlah hasilnya.” Balas Zakri. Sengih panjang.
“Huh!”
“Nak marah pula. Aku betul-betul kesiankan perempuan tu…”
“Perempuan berlagak!” Menoleh lagi ke kaunter bayaran.
“Jeling nampak. Berkenan ke?”
“Berkenan? Kau yang sibuk jual minyak, aku yang berkenan? Huh, jalan!”
“Yelah…” Akur.

Anggun memandang kereta biru yang dinaiki dua orang lelaki tadi sehingga hilang dari pandangan. Berharap mereka tidak akan terserempak lagi. Tidak ingin mengingati hari ini, hari malangnya. 

8 comments :

  1. Anggun namamu.... apa kata buatlah peribadimu seindah namamu ANGGUN.....hehehe....

    ReplyDelete
  2. cam best gak citer ni. bab2 awl byk tanda tanye.

    ReplyDelete
  3. hmm intro yg baik..
    tp kan nurf, blm sampai tahap menarik lg..
    sorry to say..
    cbe buat next n3 yg bole grab org xsabar tunggu k..mcm intro IKK...
    all da best..:)

    ReplyDelete
  4. next2......hohoho

    ReplyDelete
  5. Bab 1,baru stat enjin..xpns lg..rilexx..

    Tp mse bce n3 ni,automatically,pkiran truz teringat pd 1 cerpen dkt p2u..psal ank yg xdpt attention dr parents,then,berdendam dgn ayh sndri.xhormat ayh..krg ajo..n bese la..lme2 mkn diri la kn..hehe
    Next =)

    ReplyDelete
  6. sue: baek punye cadangan...heheeh. sy xde mase,hampeh n hampas gas jek tang ltk tajuk...(time ada mase terselit layan gosip2 pulok....gituw laa)

    t.nama: awal2 kan. pasni lerai satu2:)

    dee: Orait. take note.

    t.nama: tguuu.....

    ReplyDelete
  7. dewdrop: ooo....ade ek. Insyaallah x sma ngan citer ni(Kompiden aje)

    ReplyDelete
  8. kte mmg perlu kompiden! =)

    ReplyDelete