U n Uols

Wednesday, July 13, 2016

Si Pengejar Cinta Bab 12

            Adrus tamatkan mesyuarat yang diketuainya tepat jam 5.30 petang. Kakitangan syarikat yang terlibat mula beredar. Masing-masing nampak tergesa-gesa untuk pulang memandangkan waktu operasi syarikat sudah berarkhir.
            Telefon di atas meja dicapai. Menghubungi Adenalis. Dia mahu Dena temankannya makan di sebuah restoran. Sejak tengahari dia tidak makan kerana sibuk dengan pelbagai urusan. Bukan tak boleh makan di hotel macam biasa. Cuma dia dah muak dijamu dengan hidangan hotel. Dia nak tukar selera. Mahu merasa makanan di tempat lain pula.
            “Hello..” Menyapa sebaik panggillan dia jawab.
            “Jumpa saya kat restoran Mak Cik Kari.” Menyambung sebelum Dena membalas sapaan.
            “Bila?” Aju Dena.
            “Sekaranglah..”
            “Saya dengan kawan sekarang.. Tak boleh ke kalau saya tak pergi?”
        Bila dengar Dena cakap dengan kawan, terus dia terbayang muka si Ikmal. “I don’t care! Dengan kawan ke, siapa ke..”
            “Saya nak kena hantar dia balik..” Jelas Dena.
            “Hantar dia balik kemudian je. Temankan saya dulu.”
            “Tapi..”Cuba tawar-menawar.
            “Tak ada tapi-tapi. Sekarang!”
            “Saya tak tau Restotan Mak Cik Kari tu kat mana.. Karang terpergi Restoran Pak Cik ke, anak saudara kari ke awak marah saya pula.” Berloyar buruk.
            “Tak tau kat mana?!” Adrus dah geram.
            “Saya hantar location. Nak cakap apa lagi?”
       “Okey, saya datang.. tapi lambat sikit. Jalan tengah jammed. Bye.” Setuju Dena. Berat kedengaran di telinga dia.
            Adrus renung telefonnya, terkumat-kamit nak marah. Dia belum habis cakap Adenalis dan selamat berbye-bye? Jumpa sekejap lagi, siaplah Dena..

            Memasuki ruang restoran. Dena meliarkan mata memandang ke sekeliling. Lengan Ami dicuit apabila terlihat kelibat Adrus. Lelaki itu duduk di meja yang membelakangi mereka. Langkah diatur menuju ke meja Adrus.
Sorry lambat. Jalan sesak.” Ucap Adenalis sebaik tiba di meja Adrus. Mana tak sesaknya, sekarang waktu orang balik pejabat. Adrus yang tidak bertimbang rasa mengarah dia ke mari.
            Angkat kepala. Adrus pandang Dena dan teman yang menemani gadis itu. Tak ada segaris senyum yang dilempar. Biarpun begitu, riaknya tenang sahaja. Menerima alasan yang diberikan Adenalis barangkali.
            “Duduk..” Mempersilakan Dena dan Ami melabuh duduk.
            Dena dan Ami tarik kerusi seraya melabuh duduk. Mereka duduk bersebelahan, bertentangan dengan Adrus. Bila Dena memperkenalkan Ami, Adrus angguk. Dia masih cam dengan Ami, rakan sekerja Dena.
          “Orderlah..” Suruh Adrus sebaik pelayan datang ke meja mereka. Adenalis memesan minuman untuknya dan Ami.
            “Makan?” Aju Adrus.
            “Tak apa.. Saya nak cepat.” Menolak lembut.   
            Adrus buntang mata. “Awak tau tak restoran tempat apa?”
         Dena jawab. “Makan?” Dia nak jawab tempat orang membeli belah sebenarnya. Bimbang Adrus jeling tajam bak pedang samurai, dia tukar jawapan.
            “So.. Makanlah!”
            “Erm….” Kerling ke sebelah. Dia nampak Ami sedang sembunyi senyum. Apa yang geli hati sangat kawan dia ni..
            “Menu apa yang ada?” Tanya kepada pelayan.
            “Mak Cik Kari ada macam-macam jenis kari. Sebut je..” Adrus yang jawab.
          Eleh! Kerek. Kita bukan tanya dia. “Bagi kari atuklah…” Memesan selamba walaupun dia pasti menu yang dipesan tidak ada dalam senarai.
            Adenalis dah jolok sarang beruang! Muka Adrus merah menyala. Marah. Dah macam tebuan nak sengat orang!
Ami yang sembunyi senyum terpaksa tahan ketawa pula. Hanya si pelayan yang sengih lucu. Si Pelayan belum tahu perangai pelanggan dia yang seorang tu..
          “Kari Atuk tak ada Kak. Menu akan datang kami buat Kari Atuk. Sekarang kami  ada kari ikan, kambing, ayam, udang, sotong dan daging yang dimasak bila pelanggan order. Kualiti terjamin!” Terang si pelayan bak iklan. Masih tersengih-sengih.
            Dena ikut sengih. “Bagi kari ayamlah.. Ami?” Tanya Ami.
            “Sama..” Balas Ami tak banyak songeh.
       “Lain kali jangan letak telefon sebelum saya.” Serius nada Adrus sebaik pelayan yang mengambil pesanan beredar.
            Dena angguk. Teringat dia yang mematikan talian sebelum Adrus tadi. Manalah dia tahu Adrus tak suka. Nasib dia agak baik juga, cuma perlu berkhidmat untuk Adrus buat sementara waktu. Kalau kena berkhidmat selamanya? Bukan ke haru. Mana tak harunya.. Banyak karenah!
            “Lain kali saya tak buat lagi.” Memang dia yang terlebih dahahulu memutuskan panggillan yang dibuat Adrus. Andai dia tahu hal itu akan menjadi isu pasti dia tunggu sehingga Adrus betul-betul putuskan panggillan baru dijauhkan telefon dari telinga.
Pesanan mereka sampai ke meja tak berapa lama kemudian. Mereka mula menjamu selera. Adrus yang senyap menghadap hidangan buat Dena rasa aman seketika. Dia dan Ami berbual kosong bagaikan Adrus tak wujud di situ. Mereka tak tahu, Adrus menumpang dengar sambil pasang telinga.
Weekend ni kau nak ke mana?” Ami bertanya.
“Keluar dengan Ikmal.”
“Dena..” Tiba bahagian Dena sebut nama Ikmal, Adrus terus bersuara. Tak ada salam, terus seru nama Dena dengan pakej pandangan tajam.
Sengaja dia berbuat begitu. Nak hentikan cerita gadis berdua itu tentang Ikmal. Boleh hilang selera dia dengar nama budak tukang masak yang bernama Ikmal.
Saya nak rasa kari ayam.” Pinta Adrus. 
Mangkuk kari ayam ditolak dekat dengan Adrus. Hairannya Adrus tak cedok tapi pandang dia seperti menunggu tindakan seterusnya. Dia berkerut dahi. Bila dia tak buat apa-apa, Adrus tunjuk isyarat yang tidak difahami. Terpinga-pinga jadinya. Dua saat selepas itu baru dia hadam. Rupa-rupanya Adrus nak dia yang cedokkan. Namun dia masih berpura-pura tak faham.
“Tolonglah..” Minta Adrus.
“Ish..” Dalam geram, Dena sudukan ayam dan diletak ke dalam pinggan Adrus.
“Nah! Cuba rasa.” Adrus suakan sudu ke mulut Dena. Mahu Dena cuba lauk yang dipesannya pula.
Sudu yang disua dan wajah Adrus dipandang silih berganti. Teragak-agak untuk menerima suapan lelaki itu. Dalam serba salah dia buka mulut juga. Segan sampai dia tak rasa apa yang dikunyah!
Tika itu deheman Ami kedengaran. Menyelit di antara Adenalis dan Adrus yang tak ubah seperti pengantin makan beradab! Dena kerling Ami. Dia yang segan tahap tak terkata, diterpa pula rasa malu yang mengunung dengan kawan yang seorang itu.
“Makanlah cepat. Lepas tu hantar saya balik hotel.” Ujar Adrus. Suapan diteruskan seperti tak ada apa-apa yang berlaku.
            “Hantar balik hotel?” Soal Dena.
            “Saya tak ada kereta. Datang sini kawan yang hantar.”
            “Saya hantar Ami dulu, kemudian baru hantar awak.” Kata Dena.
            “Kita hantar Ami, Saya hantar awak.” Putus Adrus.
            “Awak kata tak ada kereta?”
           “Lepas hantar awak balik, saya drive kereta awak balik hotel. Esok saya jemput awak pergi kerja.”
            “Mana boleh!” Membantah.
            “Kenapa tak boleh? Ingat saya nak curi kereta awak ke?”
            “Bukan curi.. Manalah tau awak nak sabotaj kereta saya ke?”
            “Saya ada banyak kerja lain yang nak dibuat Dena.”
            “Saya hantar awak jelah..”
          “Apa masalahnya kalau saya hantar awak? Awak sorokan sesuatu kat rumah? Ke ada lelaki simpanan?”
            “Tak!”
            “Habis tu kenapa nak takut? Dah saya hantar awak!”

Adenalis hanya terkumat-kamit. Tak terkata..

Friday, July 01, 2016

Si Pengejar Cinta Bab 11

PULANG dari kerja Adenalis dan Ami berjalan beriringan menuju ke parkir. Langkahnya tak bersemangat. Ami yang kebetulan menumpang kereta dia kerana keretanya rosak, memandang dengan pandangan bertanda tanya.
            “Aku dengar kau jumpa Tuan Rafali ?” Tanya Ami sebaik tiba di kereta Adenalis.
            “Ya.” Balas dia.
            Riak Ami berubah bimbang. “Dia mengamuk? Apa tindakan dia dekat kau? Sungguh aku geram dengan Adrus biul tu!”
            “Dia puji aku.. Kau percaya tak?” Tukas Dena.
            “Puji? Baguslah. Mungkin Tuan Rafali pun benci sangat dengan lelaki tu. Kau dah tolong dia kenakan Adrus tak?”
            Sengih kecil dengan bicara Ami. Ada ke macam tu.. “Bukan. Sebenarnya Adrus tak laporkan kejadian tu pada Tuan Rafali. Dia puji services kita depan bos.”
            “Ya ke?” Seakan tak percaya. Yalah Dena beritahu dia yang Adrus nak laporkan kejadian Adenalis menamparnya ke pihak atasan.
            “Dengar Adrus memuji, senang hatilah bos kita. Nak-nak yang memuji tu Adrus, wakil pelabur.”
            “Patutlah sesedap rasa dia ugut kau.. Dia ada kuasa.” Ami mula faham.
            “Kata Tuan Rafali, Adrus sebagai wakil pelabur setuju nak melabur dalam hotel ni sebab puas hati dengan services yang dia dapat daripada hotel kita.”
            “Alah.! Services hutang budi koranglah tu.. Dia tabur budi dekat kau, yang kau pula tak reti kutip je budi lepas tu buat tak tahu. Faedah dapat kat hotel. Tuan Rafali senyum tak segan, yang kau sengsara perasaan.” Omel Ami tak puashati.
            “Itu yang susah dengan hutang budi..” Keluh Dena.
            “Tapi Adrus tu melampau juga. Semua perkara dia nak kau yang buat untuk dia. Nasib baik tak minta makan bersuap. Kalau tak naya kawan aku yang seorang ni..”
            “Kalau minta suap, aku tonyoh je muka dia.” Bergurau. Ketawa mereka pecah.
            “Satu je cara kalau aku tak nak berhutang budi dengan Adrus..” Ujar Adenalis apabila ketawa mereka reda.
            “Macam mana?”
            “Aku buat pengakuan pada Tuan Rafali pasal aku pukul Adrus. Lepas tu terima je apa-apa tindakan daripada pihak atasan.” Pintu kereta dibuka. Masuk ke perut kereta.
            “Janganlah Dena!” Bantah Ami. Dia tarik tali pinggang keselamatan. “Rosak reputasi kau nanti. Silap-silap kau dapat surat pemencatan. Bukan kau tak tahu, hotel kita dalam proses nak kurangkan pekerja. Tak kira level mana. Ekonomi sekarang tak berapa baik, nak jimatkan kos. Pekerja yang tak buat silap pun tak lepas, ini yang sah buat salah. Nak-nak kalau Adrus masuk campur. Patutnya dapat warning latter je, terus dapat surat pemencatan. Ada syarikat luar negara yang nak melabur dalam keadaan sekarang dah cukup baik, kalau tidak satu company ni kena cari kerja lain.”
            “Aku pun fikir macam yang kau fikir. Jadinya kena sabarlah hadap Adrus dan karenah dia. Jika tak fikir nak bantu mak dan adik-adik aku kat kampung tu, aku tak kisah sangat. Hidup aku ni libatkan dia orang juga. Lagi pun aku suka dengan kerja ni. Kawan-kawan sekerja dah seperti keluarga.. Sayang nak tinggalkan.”
            “Kesian kau Dena.. ” Simpati.
            “Kau tau.. Aku kena in-charge jaga keperluan Adrus sepanjang dia menginap di hotel kita. Tugas tu tergalas kat bahu ni secara rasmi. Tuan Rafali yang bagi amanat. Kenalah tatang dia bagai minyak yang penuh.” Maklum Dena.
            Ami tak tahu nak ketawa atau menangis mendengar berita yang disampaikan Adenalis. “Makin mengilalah Adrus dengan arahan-arahan dia… Dena! Sarapan. Dena! Tali leher saya. Dena! Nikah dengan saya. Dah alang-alang semua keperluan saya awak yang jaga, jadi isteri saya ajelah senang cerita.” Sempat melawak di hujung kata.
            “Bab merepek kasi kat dia je.” Marahkan Ami.
            “Gurau je. Sensitif pula Cik Dena..” Sengih. 
“Karang aku caj mahal-mahal sebab kena hantar kau balik..” Mengugut.
            “Alah.. Bukan aku tak tau, kau tu cakap je lebih.. Kalau aku betul-betul bagi upah bukan kau nak ambil.” Ugutan Dena tak berkesan.
            Dena mencebik. Ami kalau dengan dia memang tak makan saman.
            “Alah.. aku belanja kau makan nak?”
            “Tak nak.” Merajuk.
            “Nak merajuk konon..” Sekali ketam batu Ami singgah lengan dia. Apa lagi menjeritlah!
            “Kau ni..” Terbantut niat nak marah Ami apabila telefonnya yang tersimpan dalam beg tangan berbunyi-bunyi. Ada panggillan masuk.
            “Ada call tu, jawablah..” Suruh Ami. Sengih selamat. Jari melurus kepada beg tangan Dena.
            Beg tangan diselongkar. Telefon yang terselit dalam ruang beg diambil. Tertera nama Adrus yang memanggil. Dia dan Ami saling berpandangan.
            “Kau tak nak jawab ke?” Tanya Ami.                                                                                   
            Dena jungkit bahu.
            “Jawab ajelah..” Suruh Ami.

Malas-malas Dena jawab juga. Di talian sana dia dengar suara Adrus yang berhello.. berserta dengan arahan yang buat jarinya naik mengurut dahi.